Atorgat en el marc de la 3a Edició de la “Nit de les Infraestructures” que avui se celebra a l’auditori de Foment del Treball
La remodelació del Mercat de Sant Antoni guanya el Premi a la Millor Infraestructura 2018
Barcelona, 13 de juny de 2019
En el transcurs de la celebració de la 3a Edició de la “Nit de les Infraestructures”, organitzada pel Consell Assessor d’Infraestructures de Catalunya, presidit per Francisco Gutiérrez, i que ha tingut lloc a l’auditori de Foment del Treball, s’ha reconegut amb el Premi a la Millor Infraestructura 2018 la remodelació del Mercat de Sant Antoni. Han atorgat el guardó als diferents actors implicats en l’obra, el secretario Estado de Infraestructuras, Transporte y Vivienda del Ministerio de Fomento, Pedro Saura, junt amb el conseller del Territori i Sostenibilitat de la Generalitat, Damià Calvet, i el president de Foment del Treball, Josep Sánchez Llibre.
L’obra guardonada és un bon exemple de l’aposta de les nostres administracions per millorar els mercats municipals de la ciutat, adaptant-los a les funcionalitats actuals, a la vegada que es preserva i potencia la seva bellesa arquitectònica, convertir-los en veritables peces d’art. La convivència d’aquests dos elements aporta un impuls dinamitzador per al seu entorn, revaloritzant el barri i incentivant el comerç i la vida al carrer.
La infraestructura premiada consisteix en un projecte d’adaptació d’un mercat municipal de referència, com és el Mercat clàssic de Sant Antoni, que es va iniciar el 2007 i que ha comptat amb una inversió de 83.010.819€. Es va enderrocar l’interior del mercat així com totes les construccions perimetrals i adossades al recinte, per passar a fer una construcció de quatre plantes soterrades, tot respectant l’edifici original, buidant 160.000 m3 sota terra. Aquestes quatre plantes soterrades doten al mercat d’àrees logístiques, d’emmagatzematge, zona de càrrega i descàrrega, pàrquing públic, i permeten ampliar també l’àrea comercial amb espais que contribueixen a desenvolupar les diferents activitats amb molta més eficàcia i practicitat. La superfície total construïda és de 53.388 m2 en cinc nivells, que acullen 235 establiments: 52 dels quals es dediquen a la venta de producte fresc, 105 encants, i 78 al dominical de llibres. També s’ha integrat un espai que acull part de les troballes arqueològiques que es van trobar durant l’obra, en la qual s’ubicava també un tram de la carretera de Madrid de la segona meitat del segle XIX i un tram de la via romana.
El Premi a la Millor Infraestructura 2018, tot i sent únic, vol reconèixer els diferents actors que hi participen i que és concreten en quatre, cadascun corresponent als diferents processos que requereix una infraestructura d’aquesta rellevància. En aquesta tercera edició, els guardonats en cadascuna de les categories han estat:
Les infraestructures amb diploma
Així mateix, el Jurat del premi també ha considerat mereixedors d’un diploma com a finalistes amb una menció especial dos equipaments rellevants: la Unitat de Cures Intensives (UCI) de l’Hospital de la Vall d’Hebron, que és una smart UCI del nou bloc quirúrgic, àrea de crítics i nucli de comunicacions verticals, i la passarel·la Port – Ciutat de Tarragona, que permet connectar el mar amb la ciutat.
La Smart UCI de l’Hospital de la Vall d’Hebron, del nou bloc quirúrgic, àrea de crítics i nucli de comunicacions verticals, és un projecte pioner a Espanya que compta amb tecnologia intel·ligent per cuidar als pacients. Aquest equipament sanitari, que ha estat promogut pel Servei Català de la Salut, és un dels més grans d’Europa, amb 3.500m2 i 56 boxes individuals. Ha comptat amb una inversió de 20 milions d’euros i s’estima que atendrà a 2.200 pacients l’any. La infraestructura està equipada amb la tecnologia més avançada de monitorització i diagnòstic perquè totes les dades generades es centralitzin al programa Smart Display, el qual permet generar informació que facilita la presa de decisions, a la vegada que millora el funcionament de la unitat.
La passarel·la Port – Ciutat de Tarragona permet la connectivitat del mar amb el centre de la ciutat, una demanda popular dels tarragonins des de fa molts anys. La infraestructura ha aconseguit salvar la cesura que suposa la via fèrria, a més de facilitar la permeabilitat de la platja del Miracle i la zona lúdic-cultural del Passeig Marítim de la ciutat. L’obra és fruit del conveni entre el Ministerio de Fomento, ADIF, l’Ajuntament de Tarragona i l’Autoritat Portuària de Tarragona, mitjançant el qual aquesta darrera realitzava el projecte i l’obra, amb una inversió de 1,8 milions d’euros.
La visualització d’un nou model de gestió
La celebració de la “Nit de les Infraestructures”, amb el lliurament del Premi a la Infraestructura 2018, promou la consolidació del nou model de gestió que desenvolupen des de fa anys les entitats que han donat forma al Consell Assessor d’Infraestructures de Catalunya (creat el maig de 2017). Aquest nou model té els seus eixos principals en la planificació a llarg termini i la priorització de les infraestructures en funció de la seva demanda i sostenibilitat, que s’avaluïn mitjançant una exhaustiva anàlisi que indiqui el seu retorn econòmic, social i ambiental al llarg de tot el cicle de vida; en la millora dels projectes i de l’execució de l’obra, així com de tot el procés de gestió tècnica i administrativa per tal que els contractes s’adjudiquin, s’executin i liquidin per l’import del projecte aprovat per la pròpia administració (l’Objectiu 100). En definitiva, el nou model de gestió propugna millorar de l’eficiència en la planificació i construcció d’infraestructures i equipaments.
Els promotors del Consell Assessor d’Infraestructures de Catalunya són: l’Associació Catalana d’Empreses d’Enginyeria i Consultores Independents de Catalunya (ASINCA), la Cambra de Contractistes d’Obres de Catalunya (CCOC), Foment del Treball Nacional (FTN) i la Fundació Cercle d’Infraestructures (FCI). Així mateix, són col·laboradors: la Cámara de Concesionarios y Empresas vinculadas al Sector Público en el ámbito de las Infraestructuras, los Equipamientos y Servicios Públicos (CCIES), el Col·legi d’Enginyers de Camins, Canals i Ports de Catalunya, la Confederació Catalana de la Construcció (CCC) i l’Institut de Tecnologia de la Construcció de Catalunya (ITEC).
En aquesta tercera edició de la Nit de les Infraestructures, i com a acte previ al lliurament dels guardons respectius, Marta Lacambra, directora general de la Fundació Catalunya – La Pedrera, ha reflexionat sobre la seva experiència com a gestora en una ponència titulada: “Un cert model personal”.
Vídeo de la 3ª Nit de les Infraestructures