El Consell Assessor d’Infraestructures de Catalunya presenta propostes innovadores per avançar cap a una Contractació Pública més eficient, sostenible i transparent
Ahir, el Consell Assessor d’Infraestructures de Catalunya va presentar unes propostes innovadores per avançar cap a una Contractació Pública més eficient, sostenible i transparent
- El Consell Assessor d'Infraestructures de Catalunya (CAdIC) presenta un conjunt de propostes clau per impulsar una nova era en la contractació pública, redefinint la visió estratègica i adaptant-se als nous reptes i oportunitats actuals, amb una visió transformadora cap al futur que busca una contractació més eficient, sostenible i transparent
- El Consell insta a la priorització de la qualitat com a objectiu central per optimitzar la relació cost-eficàcia i garantir l’execució dels contractes allunyant-se de la fixació exclusiva en el preu
- El Consell insisteix en la necessitat d'adaptació als futurs desafiaments sanitaris, geopolítics i de canvi climàtic
- El CAdIC destaca el paper crucial dels Fons Next Generation EU en la recuperació Post-COVID-19 amb una inversió total europea de 750.000 M/€, orientada a projectes estratègics per impulsar una economia més ecològica, digital i socialment responsable
El Consell Assessor d’Infraestructures de Catalunya ha publicat el seu dotzè informe, reafirmant les seves observacions del Document núm. 4 sobre "Bones pràctiques en la contractació d'infraestructures", emès al maig de 2019. Aquesta reafirmació es produeix enmig de les complexitats derivades de la crisi de la COVID-19 i el conflicte a Ucraïna. En aquest document, el CAdIC destaca la necessitat d'una relectura de la contractació pública, amb èmfasi en la posició de les institucions de la UE i els seus Estats membres. Especialment es destaca la importància de polítiques, ajudes econòmiques i infraestructures, amb un enfocament crític en els àmbits de mobilitat i energies renovables.
Amb la creixent consciència del canvi climàtic, el CAdIC insisteix en la importància de considerar les infraestructures com a components integrats en la resposta als reptes climàtics, més que simples projectes aïllats.
S'accentuen les oportunitats financeres presentades pel Fons europeu de recuperació Next Generation (Fons NG EU), que compta amb una inversió planificada de 750.000 milions d'euros destinats a la reconstrucció d'Europa post-COVID-19. Aquesta iniciativa busca canalitzar aquests fons cap a projectes clau amb l'objectiu de generar un impacte positiu en l'economia, posant especial èmfasi en àmbits com la sostenibilitat ambiental, la digitalització, la resiliència econòmica i l'adaptació als reptes presents i futurs.
Amb una Espanya fortament afectada tant a nivell sanitari com econòmic per la pandèmia de la COVID-19, el CAdIC emfatitza la importància estratègica de gestionar amb èxit els fons NG EU i canalitzar-los cap a projectes determinants. Es ressalta la necessitat d'una legislació més simplificada, clara i estable per a la contractació pública, alineada amb les propostes de l'Estratègia Nacional de Contractació Pública (2023-2026) aprovada per l’Oficina Independent de Regulació i Supervisió de la Contractació (OIResCon).
Es subratlla el paper clau de la contractació pública com a motor econòmic, polític i social en el segle XXI, amb la capacitat de contribuir a diversos objectius com la protecció dels drets socials, mitigació del canvi climàtic i promoció de la innovació. La Comissió Europea ha instat a una aplicació més rigorosa de la contractació pública estratègica per contribuir a una recuperació integradora, destacant la seva rellevància en la protecció dels drets socials.
La contractació pública ha d’incorporar previsions per evitar interferències negatives en la qualitat de l'aire, el soroll i la immissió durant l'execució de les infraestructures.
La contractació pública no es una activitat auxiliar, sinó una activitat econòmica de gran magnitud, representant el 11,49% del PIB espanyol el 2021, segons dades de l'OCDE.
En quant a les licitacions, destaquen les xifres de Catalunya, tot i que amb una disminució percentual respecte a l'any anterior. Es posa de relleu l'increment significatiu de les licitacions d'obres el 2022, tot i que les empreses constructores han experimentat greus problemes financers, justificant la necessitat d'un canvi legal per facilitar la revisió de preus i evitar l'abandonament de projectes.
És per tot això que avui, el Consell Assessor d’Infraestructures de Catalunya (CAdIC) presenta un conjunt de propostes visionàries per modernitzar la contractació pública, adaptant-se als reptes actuals i aprofitant les oportunitats dels fons Next Generation EU. Amb una mirada cap al futur, aquestes propostes busquen no només redefinir el marc normatiu, sinó també impulsar una transformació profunda cap a una contractació més eficient, sostenible i transparent.
Propostes del Consell Assessor d’Infraestructures de Catalunya
1. Millora regulatòria: Es demana una revisió i modificació del marc normatiu de la contractació pública per proporcionar estabilitat codificadora i seguretat jurídica.
2. Planificació a mig i llarg termini: S'insisteix en la importància de la planificació fora del cicle electoral per a la contractació pública estratègica i proactiva, especialment en la gestió dels fons NG EU.
3. Enfocament a la qualitat: Es proposa un canvi en la gestió de la contractació pública per buscar la millor relació cost-eficàcia, qualitat-preu i valor de la prestació, evitant centrar-se exclusivament en el preu.
4. Model productiu sostenible: S'advoca per un nou model productiu més sostenible, amb criteris obligatoris de contractació pública circular per promoure la sostenibilitat ambiental.
5- Transparència i dades obertes: Es destaca la necessitat d'un model de contractació pública transparent i obert, amb un èmfasi especial en la reutilització de dades i la necessitat de millorar la qualitat de la informació disponible.
6- Ús del BIM: S'incideix en la importància de l'ús del Building Information Modelling (BIM) en la construcció d'infraestructures per millorar la gestió dels projectes i reduir impactes ambientals.
7- Col·laboració pública-privada (CPP): Es destaca el renovat interès en la CPP, incloent la necessitat de models orientats a satisfer l'interès general, amb clàusules socials, mediambientals i transparència.
8- Revisió de preus: S'aborda la necessitat d'un canvi legal per facilitar la revisió de preus davant l'increment dels costos directes de producció.
9- Control d'execució dels contractes: S'insta a millorar el control de l'execució dels contractes, amb la definició precisa d'objectius, indicadors de qualitat, i la incorporació d'un responsable únic del control.
10- Professionalització: Es destaca la importància de la professionalització dels gestors i operadors econòmics en la contractació pública per aconseguir una major eficàcia i lluita contra la corrupció.